marți, 2 octombrie 2007

Reguli de conduita in afaceri

In afaceri, conduita este o imbinare de norme din codul bunelor maniere, norme etice si de tinuta profesionala. Adevarul, mentinerea normelor etice si a regulilor relatiilor de piata civilizate, sunt dificil de respectat in Romania, din cauza instabilitatilor economice si politice, incertitudinilor juridice, politicilor fiscale agresive ale statului. Se pune problema reintoarcerii la traditiile negustorilor romani: inclinatia spre sinceritatea afacerilor, competenta comerciala, orientarea democratica, riscul rational, siguranta afacerilor, deschidere. Deviza intreprinzatorilor de alta data era: "profitul mai presus de toate, dar onoarea mai presus decat profitul".
Asa ca iata care sunt regulile de conduita respectate, in general, in piata noastra de business formulate ca sfaturile lui G:
- Nu intindeti mana in timp ce inaintati spre interlocutor chiar daca va ia ceva mai mult timp pana ajungeti in fata lui.
- Pentru femei nu este o conditie obligatorie sa scoata manusile pentru salut. Pentru barbati insa, este obligatoriu.
- Femeia este cea care initiaza salutul. Daca femeia nu manifesta initiativa, se poate omite stringerea de mana.
- In timpul discutiei nu se permite intreruperea vorbitorului sau aratatul cu degetul, indiferent de motiv.
- Nu intarziati niciodata. Daca sunteti retinuti si ajungeti mai tarziu, nu se indica sa faceti cunostinta sau sa strangeti mana celor prezenti. Salutati prin intermediul unei inclinari din cap si ocupati locul propus.
- Nu gesticulati excesiv nici macar intr-un mediu pe care il simtiti familiar.
- Fiti firesti in gestica, entuziasti, dar nu prea expansivi, dublati cu o tonalitate prietenoasa.
- Tineti-va promisiunile si cuvantul dat cu orice risc.
- Fiti sinceri atunci cand va promovati produsele si serviciile, cand faceti publicitate pe orice cale.
- Manifestati atentie reala si respect fata de partener si fata de solutiile de compromis.
- Purtati-va cu altii exact cum ati dori sa se comporte cu voi.
- Nu va criticati partenerul. Critica in relatiile de afaceri este lipsita de sens, ea atinge mandria si ingrijoreaza/provoaca stare defensiva.
- Interesati-va sincer de alti oameni si de afacerile lor, pe parcursul negocierilor de afaceri, nu luati in considerare numai interesele convorbitorului, dar si de ale cunostintelor comune.
- Straduiti-va sa produceti o impresie buna asupra partenerului, zambiti mai des, contactati mai des privirea celuilalt, etc.
- Adresati-va oamenilor pe nume, se va crea o legatura extrem de personala si foarte usor de obtinut.
- Vorbiti cu partenerul despre ceea ce ii este si lui interesant, pregatiti-va din timp de discutie.
- Trebuie sa puteti identifica si transmite convorbitorilor in mod sincer cateva din calitatile pe care le apreciati cel mai mult.
- Nu vorbiti intotdeauna despre adevarul neplacut; daca partenerul dumneavoastra a cumparat ceva mai scump decat merita, nu-i amintiti despre aceasta.

Niciun comentariu: