Industria romaneasca de research a cunoscut la noi o dezvoltare destul de scazuta, care lasa loc de mai mult si mai bine. In acelasi timp, si consumul de astfel de servicii se numara printre cele mai scazute din Europa. Cresterea semnificativa a inceput odata cu intrarea pe piata noastra a banilor dedicati cercetarii de piata, veniti de la UE si, automat, a crescut exponential si numarul celor interesati sa investeasca si sa activeze in domeniu.
European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR) arata ca in Romania preturile au fost la nivelul a 70% - 80% din cele practicate in Cehia, Polonia sau Ungaria, de trei ori mai mici decat cele din Germania si la jumătatea celor din Grecia.
In special pentru industria care ne intereseaza pe noi, cea de HR, miscarea in zona cercetarii de piata este foarte slaba. Proiectele, cateva la numar, care abordeaza tematici de genul "cel mai bun angajator", "perceptia asupra departamentului de HR" fac inca delicii inclusiv de presa prin
raritatea si interesul mare pe care il starnesc.
La nivel general, in 2008 este de asteptat sa creasca cererea pentru studii de branding si evaluarea comunicarii, studiile de pret si cele de evaluare a satisfactiei consumatorilor.
De asemenea se vor face mari investitii in oameni, deoarece in acest domeniu exista o lipsa acuta de specialisti.
Cheltuieli cu cercetarea de piata (USD/loc.)
Franţa 35,33
Germania 26,73
Spania 12,36
Italia 12,16
Slovenia 7,97
Grecia 7,42
Ungaria 7,20
Polonia 4,25
Bulgaria 1,66
România 1,39
Sursa: Capital
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu